Related projects

CLARINO Metadata Workshop 2015 Oslo

This meeting is intended primarily (but not exclusively) for CLARINO partners who need to create metadata. We recommend at least one partner per institution. Other interested participants may contact CLARINO.
The meeting will sketch the CMDI format recommended in CLARIN, present the CMDI profiles recommended by CLARINO for CLARINO partners and give a hands-on tutorial in how to make metadata with the metadata editor COMEDI, developed in CLARINO by Paul Meurer at Uni Research Computing.

The meeting will be held in Norwegian.

Møtetid: Tirsdag 22.september 2015, kl. 10:45-15:30
Sted: Nasjonalbiblioteket, Oslo, rom U1.
(registrer deg i resepsjonen når du kommer inn i Nasjonalbiblioteket, og du vil bli ført videre til møterommet derfra).

Praktisk info

Adressen til Nasjonalbiblioteket er: Nasjonalbiblioteket, Henrik Ibsens gate 110, Oslo.
Fra flyplassen: det enkleste er å ta flytoget til stopp “Nasjonalteateret”, derfra er det 5-10 min. å gå. Merk: Nasjonalteateret er første stopp etter Oslo S; pass derfor på at du velger et tog som går helt til Drammen (ikke bare til Oslo S).

Lunsj i Nasjonalbibliotekets kantine vil være gratis for møtedeltagerne.

Registrerte deltagere:
Oddrun Ohren (Nasj.bibl., leder for CLARINOs metadataarbeidsgruppe), Gunn Inger Lyse (UiB), Paul Meurer og Knut Hofland (Uni Research Computing), Rune Kyrkjebø og Hemed Ruwehy (UBB), Vemund Olstad (UiO/EDD), Ciprian-Virgil Gerstenberger (UiT/Giellatekno), Philipp Conzett (UiT/TROLLing), Kristin Hagen (UiO/ILN/Tekstlab), Lars Ahrenberg (SWE-CLARIN/Linköpings Universitet), Lars Johnsen og Magnus Breder Birkenes (Nasj.bibl./Språkbanken).

10:45-11:00 Velkommen (Gunn Inger Lyse, Universitetet i Bergen)

11:00-11:15 CMDI i CLARIN (Oddrun Ohren, Nasjonalbiblioteket)

11:15-11:30 CMDI-profiler anbefalt i CLARINO (Oddrun Ohren, Nasjonalbiblioteket)

11:30-12:00 Metadata-editoren COMEDI (Gunn Inger Lyse, Universitetet i Bergen)